Paardrijden

Hier kan je gewoon kletsen en evt. mededelingen doorgeven.
Plaats reactie
Nicole
Berichten: 23
Lid geworden op: 16-07-2013 22:44

Paardrijden

Bericht door Nicole » 24-07-2013 23:02

Hallo reisgenoten,

In de app is er wel interesse uitgesproken in paardrijden als activiteit voor een volgende reünie. Op verzoek heb ik daarom eens rondgekeken wat daarvoor in de buurt van Arnhem de mogelijkheden zijn. Er is hier een manege die een mooi uitloopgebied heeft naar de Hoge Veluwe. In deze mail wat informatie die ik van heb ontvangen en een schets van mijzelf wat voor te stellen bij zo’n rit.

Kosten
- 27.50 euro pp voor het eerste uur
- 22.50 euro pp voor alle volgende uren
- 5 euro voor een cap (verplicht als je deze niet zelf hebt)
- 105 euro voor een dagtocht inclusief toegang tot park de Hoge Veluwe en lunch

Begeleiding
Vanuit de organisatie wordt er één begeleider met de paarden meegestuurd, die kent het gebied. De rit wordt gereden in eigen gezelschap, aangepast op het niveau van de groep.

Wat te verwachten van de rit
Hierbij een inschatting van mij, gelet op mijn eerdere ervaringen met bosritten in groepen. Voor de mensen met een aantal jaren rijervaring is het waarschijnlijk goed te doen om een bosrit te maken van enkele uren met daarin wat stap, draf en galop op goed afgerichte paarden. Minimaal is daarbij dat je in al deze gangen redelijke controle hebt over het paard.

Voor de mensen zonder ervaring zal het vooral stap worden en wat kortere stukjes draf. Stap is een langzame gang met weinig beweging, vergelijkbaar met een normaal wandeltempo. Draf kan in snelheid behoorlijk variëren, maar een goed ijkpunt is de snelheid die wij rennend hebben. In deze gang beweeg je meer. Het sterkst voel je dat je bij elke beweging omhoog wordt geworpen, de kunst is deze beweging te volgen. Als je eenmaal het juiste ritme te pakken hebt kun je makkelijk en comfortabel hele stukken afleggen in draf. Afhankelijk van je ritmegevoel en coördinatie kan dat wel even duren, ik denk dat voor een eerste rijervaring daarom toch het meeste stapwerk wordt. Een goede verwachting is daarom vooral denk ik op een relaxte en andere manier een stuk bos verkennen, zonder dat het een heel sportieve of uitdagende inspanning is. Om flinke stukken af te leggen in de vlottere gangen is namelijk wel enige rijervaring nodig. Ik vind zelf dat paardrijden ook leuker wordt naarmate je meer ervaring hebt.

Jullie verwachtingen van de rit
- Paardrijden is best kostbaar, zeker voor de mensen die niet weten of ze het echt leuk vinden. Dat is wel een ding om mee te wegen of het geld het je daarom waard is;
- Er zit best een behoorlijk niveauverschil in de groep en misschien ook in de wensen voor de lengte van de rit. Ik denk dat het daarom handig als dat in reacties op het plan ook wordt meegenomen. Dat is handig om te bepalen of we als één groep weggaan of willen splitsen.

Andere activiteiten
Afhankelijk van de duur van de rit is het wel leuk denk ik om te zien of we het paardrijden nog met andere activiteiten kunnen combineren. Het is voor sommigen best een reis deze kant uit en het is niet de bedoeling denk ik dat de reistijd langer is dan de tijd hier ;). Misschien is er zo ook wat te doen met mensen die niet willen paardrijden maar wel wat leuks willen ondernemen met de groep. Het lijkt me handig om eerst in te gaan op het paardrijden en dan hier later op terug te komen.

Vragen, opmerkingen, reacties
Ik hoor graag jullie vragen, opmerkingen en reacties. In de app lijkt me voor het overzicht niet zo handig. Dus ik zou voorstellen via de mail of in het kletstopic op het weerwolf forum (gaat dat ook nog eens gebruikt worden!)

Plaats reactie